Gleb

Návrh zákona o podpoře hospodářského růstu

Recommended Posts

В снемовну поступил Návrh zákona o podpoře hospodářského růstu a soc. stability

Очень кратко (но притом много) из предлагаемого:

  • U daně z příjmů fyzických osob se obnovuje princip vzestupné (progresivní) sazby daně podle výše základu daně zavedením dalšího daňového pásma pro příjmy přesahující 1,2 mil. Kč ročně. Příjmy nad tuto hranici budou zdaňovány 30% sazbou ze základu daně, přičemž zdanění touto sazbou bude klouzavě progresivní, kdy se vyšší sazba daně bude vztahovat v daném příjmovém pásmu jen na část daňového základu přesahující stanovenou hranici.
  • Navrhuje se od 1. 1. 2010 zvýšit sazbu daně z příjmů právnických osob ze současných 20%, resp. ze sazby 19% stanovené od 1. 1. 2010, na 21%, tedy na sazbu platnou v roce 2008.
  • Přechodné ustanovení výslovně uvádí, že navržené změny zákona o daních z příjmů, budou uplatňovány teprve od zdaňovacího období roku 2010. Pro všechna předchozí zdaňovací období, včetně roku 2009, platí dosavadní právní úprava.
  • Na přechodnou dobu od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2011 se zvyšuje sleva na dani z příjmu fyzických osob pro každého poplatníka o 3 600 Kč, tj. ze současné částky 24 840 Kč na 28 440 Kč ročně. Jde o dočasné opatření pro daňová období 2010 a 2011. Od 1. ledna 2012 se obnoví nynější úroveň ročního snížení daně, tj. o částku 24 840 Kč, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Na přechodnou dobu od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010 se navrhuje, aby pro účely odpisů hmotného majetku podle zákona o daních z příjmů byla zvýšena vstupní cena, od níž je vymezen hmotný majetek, a to na částku 80 000 Kč. Pořizovací (vstupní) cena věcí pořízených na dosažení, zajištění a udržení příjmů bude moci být v nejbližších dvou zdaňovacích obdobích, tj. v letech 2009 a 2010, zahrnuta do výdajů (nákladů) celá bez odpisů.
  • Od 1. ledna 2011 se opět obnoví nynější výše vstupní ceny hmotného majetku, tj. částka 40 000 Kč, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Na přechodnou dobu od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010 se navrhuje umožnit zrychlení odepisování hmotného majetku v prvních dvou odpisových skupinách, a to tak, aby v 1. odpisové skupině byla zkrácena doba odepisování ze 3 let na 1 rok a v 2. odpisové skupině z 5 let na 2 roky. Hmotný majetek z 2. odpisové skupiny bude moci být v každém ze zdaňovacích období 2009 a 2010 odepsán při rovnoměrném odepisování maximální roční odpisovou sazbou ve výši 50 %. Od 1. ledna 2011 se opět obnoví nynější doba odepisování, tj. 3 roky v 1. skupině a 5 let ve 2. skupině, stejně tak jako maximální roční odpisová sazba u 2. skupiny podle § 31 zákona o daních z příjmů, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.

  • Na přechodnou dobu od 1. ledna 2010 do 31. prosince 2011 se navrhuje snížit sníženou sazbu daně z přidané hodnoty ze současných 9 % na 6%. Od 1. ledna 2012 se obnoví nynější úroveň snížené sazby, tj. 9 %, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Zvýšenou péči v podobě individuálního akčního plánu budou moci využít i uchazeči o zaměstnání ve věku od 20 do 25 let.
  • Zvýšenou péči v podobě individuálního akčního plánu budou moci využít i uchazeči o zaměstnání, kteří byli postiženi hromadným propouštěním či restrukturalizací zaměstnavatele v důsledku ztížených hospodářských podmínek.
  • Volným pracovním místem obsaditelným držitelem zelené karty se rozumí pracovní místo, které, vedle dalších podmínek, nebylo obsazeno do 30 dnů od jeho oznámení úřadu práce. Navrhuje se prodloužení časového testu volného pracovního místa ze 30 na 60 dnů tak, aby se zvýšila šance úřadu práce umístit na volné pracovní místo tuzemské nezaměstnané.
  • Navrhuje se do vymezení volného pracovního místa pro držitele zelené karty doplnit další podmínku, která preferuje kvalifikované pracovníky před nekvalifikovanými.
  • Navrhuje se zpřesnění dosavadní právní úpravy (musí zaměstnavatel předem udělit souhlas).
  • Nabídku pracovních míst pro držitelé zelené karty bude možné omezit nejen s ohledem na situaci na trhu práce v celostátním měřítku, nýbrž též z důvodu nepříznivé situace na místním trhu práce. Rozhodovací pravomoc náleží Ministerstvu práce a sociálních věcí, které rozhodne na základě stanoviska místně příslušného úřadu práce.
  • Na přechodnou dobu od 1. července 2009 do 31. prosince 2011 se navrhuje prodloužit podpůrčí dobu, tedy dobu, po kterou lze pobírat podporu v nezaměstnanosti, u uchazečů o zaměstnání do 50 let věku z 5 na 6 měsíců. Od 1. ledna 2012 se obnoví účinnost dosavadní právní úpravy podle zákona o zaměstnanosti, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodné ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Na přechodnou dobu od 1. července 2009 do 31. prosince 2011 se navrhuje prodloužit podpůrčí dobu, tedy dobu, po kterou lze pobírat podporu v nezaměstnanosti, u uchazečů o zaměstnání od 50 do 55 let věku z 8 na 9 měsíců. Od 1. ledna 2012 se obnoví účinnost dosavadní právní úpravy podle zákona o zaměstnanosti, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Na přechodnou dobu od 1. července 2009 do 31. prosince 2011 se navrhuje zvýšit procentní sazbu podpory v nezaměstnanosti v prvních šesti měsících podpůrčí doby na 80 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu (dosud 50, resp. 45 %) a ve zbývajícím čase na 50 % (dosud 45 %). Od 1. ledna 2012 se obnoví účinnost dosavadní právní úpravy podle zákona o zaměstnanosti, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodné ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • Na přechodnou dobu od 1. července 2009 do 31. prosince 2011 se navrhuje zvýšit rovněž procentní sazbu podpory při rekvalifikaci pro uchazeče o zaměstnání, kteří v posledních třech letech odpracovali nejméně 24 měsíců a zahájí rekvalifikaci již během prvních šesti měsíců podpůrčí doby. Takoví uchazeči by pobírali podporu při rekvalifikaci od 1. července 2009 do konce roku 2011 místo dosavadních jednotných 60 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu prvních šest měsíců rekvalifikace 90 %, další tři měsíce rekvalifikace 65 % průměrného měsíčního čistého výdělku nebo vyměřovacího základu. Od 1. ledna 2012 se obnoví účinnost dosavadní právní úpravy podle zákona o zaměstnanosti, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodné ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • V případě platební neschopnosti zaměstnavatele se pro uspokojení mzdových nároků jeho zaměstnanců prodlužuje rozhodné období, za něž mohou být mzdové nároky uplatňovány po státu tak, že tato doba zahrnuje nejen období šesti měsíců před podáním insolvenčního návrhu, ale i měsíc, v němž byl takový podán a dva měsíce následující.
  • Navrhuje se zvýšit částku náhrady mzdových nároků zaměstnanci. Podle platného znění zákona může zaměstnanec své splatné mzdové nároky uplatnit nejvýše v rozsahu odpovídajícím jeho mzdovým nárokům za 3 měsíce rozhodného období. Navrhuje se, aby splatné mzdové nároky mohly být nahrazeny až do jejich výše za dobu 5 měsíců.
  • Navrhuje se, aby insolvenční řízení nemělo vliv na právo použít peněžní prostředky z účtu dlužníka, který je zaměstnavatelem, ke splnění jeho závazků vyplývajících ze splatných mzdových nároků zaměstnanců tohoto dlužníka. Insolvenční správce nebude oprávněn peněžní prostředky na účtech insolvenčního dlužníka zadržovat, pokud zjistí, že jeho zaměstnanci mají vůči dlužníkovi splatné mzdové nároky.

    Legislativně je toto nové ustanovení vkládáno do hlavy o zvláštních ustanoveních o vyloučení účinků zákona, která již upravuje některé případy ochrany třetích osob za účelem vyloučení nepříznivých účinků, které by pro ně mohly nastat v důsledku rozhodnutí o úpadku.

  • V souladu s připravovanou směrnicí ES, kterou se mění směrnice č. 94/19/ES o systémech pojištění vkladů, podle níž má v členských státech činit do konce roku 2010 výše náhrad za pojištěné pohledávky z vkladů oprávněné osoby u banky nejméně 100 000 EUR, se zvyšuje dosavadní částka náhrady (50 000 EUR) na částku 100 000 EUR.

  • Formou doplnění přechodných ustanovení zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, se navrhuje poskytnout poživatelům některých druhů důchodů z důchodového pojištění v měsíci listopadu 2009 jednorázový příspěvek. Idea zákonné úpravy vychází z čl. XXIX zákona č. 237/2004 Sb., kterým se v souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty mění některé zákony a přijímají některá další opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.
  • Navrhuje se poskytnout poživatelům starobních a invalidních důchodů z důchodového pojištění v měsíci listopadu 2009 jednorázový příspěvek.
  • Navrhuje se poskytnout jednorázový příspěvek poživatelům starobních a invalidních důchodů. Podle navrhované úpravy příspěvek náleží i důchodci, kterému vznikne nárok na výplatu části důchodu za část měsíce listopadu 2009. Zároveň se však zabraňuje dvojímu poskytnutí příspěvku v případě tzv. souběhu důchodů z důchodového pojištění.
  • Výše příspěvku je odlišena podle druhu důchodu, přičemž poživatelé částečného invalidního důchodu mají nárok na příspěvek v poloviční výši. Pojmy plného a částečného invalidního důchodu používá zákon o důchodovém pojištění do konce roku 2009, což odpovídá časové působnosti této části návrhu zákona.
  • Vzhledem k tomu, že v daném případě nejde o valorizaci důchodů provedenou na základě zákonného zmocnění, je třeba zákonem stanovit, že příspěvek důchodci se vyplácí bez žádosti v termínu splátky důchodu v listopadu 2009, popřípadě v nejbližším následujícím termínu výplaty důchodu, pokud důchod nebude v listopadu 2009 vyplacen. Zároveň z důvodu odstranění tvrdosti zákona se stanoví, že v případech, kdy nárok na výplatu důchodu zanikl přede dnem, v němž se důchod vyplácel, vyplatí se příspěvek důchodci na základě písemné žádosti.
  • Důchodci, kterému se vyplácí důchod bezhotovostně, bude jednorázový příspěvek vyplacen spolu se splátkou důchodu za měsíc listopad 2009 též bezhotovostně. Ostatním důchodcům bude příspěvek vyplacen v hotovosti. Stejně tak bude postupováno u důchodců, kterým bude příspěvek poskytován na základě písemné žádosti.
  • Jednorázový příspěvek důchodci se poskytuje bez žádosti a tudíž se o něm zásadně nevydává rozhodnutí. Ve výjimečných případech na základě písemné žádosti poživatele důchodu vydá orgán sociálního zabezpečení písemné rozhodnutí, které se řídí správním řádem.
  • Náklady na výplatu příspěvku důchodci se hradí ze zisku z účasti státu v obchodních společnostech podle zvláštního právního předpisu. Tímto právním předpisem je zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku, který se současně navrhuje doplnit tak, aby na jeho základě mohly být hrazeny ze zisku z majetkových účastí státu v obchodních společnostech i výplaty jednorázového příspěvku poživatelům starobních a invalidních důchodů v roce 2009 (viz část sedmnáctou návrhu zákona). Náklady na výplatu příspěvku mohou být státem kryty zejména z vyplacených dividend z jeho akcií v Českých energetických závodech, a. s.

  • Ustanovení zákona o zrušení Fondu zrušení národního majetku, které vymezuje právní tituly (účely), na něž může být vynakládán majetek určený k privatizaci, výnosy z prodeje tohoto majetku a zisk z účasti státu v obchodních společnostech, se doplňuje tak, aby z těchto zdrojů mohla být financována i výplata mimořádného, jednorázového důchodu podle pravidel stanovených v části šestnácté.
  • Přídavek na dítě bude nově poskytován dětem, u nichž rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje trojnásobek životního minima rodiny.
  • Výše přídavku na děti se ve všech věkových kategoriích zvyšuje o 100 Kč měsíčně.
  • Výslovně se stanovuje, že přídavek na dítě se do června 2009 včetně vyplácí v dosavadní výši a od července 2009 v navrhované výši.
  • Jako dočasné opatření od 1. července 2009 do 31. prosince 2011 se příspěvek na bydlení zvyšuje o 300 Kč. Od 1. ledna 2012 se obnoví účinnost dosavadní právní úpravy podle zákona o státní sociální podpoře, aniž by bylo nutno novelizovat zákon. Proto bylo použito přechodného ustanovení, které nezasahuje přímo do textu zákona.
  • V současné právní úpravě provedené zákonem je v § 2 písm. c) jednoznačně stanoveno, že cílové hodnoty měsíčního nájemného za 1m2 podlahové plochy bytu může být dosaženo, při jednostranném zvyšování nájemného, nejdříve k 1. lednu 2010. Navrhovaná úprava posunuje tuto možnost do konce roku 2012.
  • Prodlužuje se období, kdy lze uplatnit jednostranné zvýšení nájemného pronajímatelem, o dva roky, tj. do konce roku 2012.
  • S cílem snížit sociální dopady deregulace nájemného na nájemníky se navrhuje zpomalit tempo deregulace nájemného tak, že maximální výše měsíčního nájemného pro rok 2009, stanovená podle dosavadního systému, může být v roce 2010 zvýšena maximálně o 10 %, v roce 2011 o dalších 8 % a v roce 2012 dále o 8 %. Zároveň výše nájemného nesmí překročit dosavadní meze, čili k dosavadnímu stropu se kumulativně přidává druhá podmínka s tím, že nová výše nájemného musí zůstat pod oběma stropy.
  • V letech 2010, 2011 a 2012 se umožňuje jednostranně zvýšit nájemné z bytu takto: Podle dosavadních předpisů se stanoví maximální hodnota měsíčního nájemného za 1 m2 podlahové plochy bytu pro rok 2009 (tedy aktuální nájemné plus maximální přírůstek měsíčního nájemného v roce 2009). V roce 2010 se toto číslo zvýší o 10 %, v roce 2011 o dalších 8 % (1,1 krát 1,08 = 1,188) a v roce 2012 o dalších 8 % (1,188 krát 1,08 = 1,28304). Takto stanovené nájemné ale nesmí překročit nájemné podle dosavadních předpisů, proto jsou v § 3 odst. 3 zachovány obě podmínky jako kumulativní.
  • Účinnost zákona o jednostranném zvyšování nájemného z bytu bude ukončena až k 31. prosinci 2012.
  • Do uprázdněného § 37d se vkládá nové ustanovení obsahující právní úpravu státního příspěvku při vyřazení autovraku (tzv. šrotovného).

    Právo na tento příspěvek budou mí pouze fyzické osoby, nikoli tedy i osoby právnické, a to při současném (kumulativním) splnění těchto podmínek:

    1. žadatel požádá o zaregistrování nového osobního automobilu, jehož pořizovací cena nepřesáhla 1 500 000 Kč, přičemž musí jít o automobil, který má v technickém osvědčení nebo technickém průkazu zapsán údaj o průměrné emisní úrovni CO2 na jeden kilometr nepřesahující hodnotu 160 gramů;

    2. žadatel v posledních šesti měsících před registrací uvedeného nového osobního automobilu nebo nejpozději dva měsíce po této registraci předal provozovateli zařízení ke sběru autovraků autovrak starší deseti let, jehož byl vlastníkem alespoň dva roky;

    3. žadatel uplatní své právo ve lhůtě stanovené zákonem u Státního fondu životního prostředí – lhůta je vymezena dobou 3 měsíců po registraci nového automobilu a je stanovena jako prekluzivní, tzn. neuplatní-li žadatel v této lhůtě právo na příspěvek u SFŽP, zanikne mu;

    4. k žádosti je žadatel povinen připojit stanovené přílohy, jimiž se prokazuje splnění předpokladů pro výplatu příspěvku. Těmito přílohami jsou:

    a ) ověřená kopie kupní smlouvy nebo smlouvy o koupi najaté věci, popř. ověřená kopie dokladu o uzavření takové smlouvy,

    b ) kopii osvědčení o registraci nového osobního automobilu nebo elektromobilu,

    c ) potvrzení o převzetí autovraku, který je registrován na žadatele, do zařízení ke sběru autovraků,

    d ) další náležitosti stanovené prováděcím vyhláškou ministerstva životního prostředí.

    Výše příspěvku bude činit 25 000 Kč.

    Za obdobných podmínek bude poskytován příspěvek také při nákupu nového elektromobilu nebo při přeměně silničního motorového vozidla na elektromobil. Výše příspěvku v těchto případech bude činit 50 000 Kč.

    Na řízení o výplatě příspěvku se podle § 82 odst. 1 zákona o odpadech bude vztahovat správní řád (zákon č. 500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

  • Do § 37a zákona o odpadech, který upravuje poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků se doplňuje, že tyto poplatky slouží i k podpoře nákupu nových osobních automobilů a elektromobilů.

  • S ohledem na potřebu brzké aplikace zákona v praxi se navrhuje účinnost většiny jeho ustanovení již k 1. červenci 2009. S ohledem na legislativní lhůty je proto navrženo schválení návrhu zákona Poslaneckou sněmovnou již v prvém čtení (viz obecná část důvodové zprávy).

    Pokud jde o části pátou, šestou a dvacátou, navrhuje se jejich účinnost již dnem vyhlášení zákona, a to z důvodu nezbytné potřeby možnosti aplikace těchto ustanovení v době co možná nejkratší. Jde o části novelizující zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, insolvenční zákon a zákon o jednostranném zvyšování nájemného z bytu. V případě prvých dvou uvedených zákonů jde o zvýšení náhrad splatných mzdových nároků zaměstnanců, resp. zajištění výplat těchto nároků, v případě posléze uvedeného zákona jde o včasné určení pravidel deregulace nájemného pro rok 2010 a roky následující tak, aby mohlo být včas vyhlášeno ve Sbírce zákonů sdělení ministerstva pro místní rozvoj podle § 4 toho zákona.

    Účinnost částí první až třetí a části sedmé se navrhuje až k 1. lednu 2010, neboť jde o části upravující změny v systému daní (části první až třetí) a změny ve výši náhrad za pojištěné vklady u bank (část sedmá – změna zákona o bankách).

    Bod 2 stanoví dočasnou platnost ustanovení § 37d zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, které upravuje státní příspěvek při vyřazení autovraku (viz čl. XXIV bod 2 návrhu zákona). Toto ustanovení pozbude platnosti dnem 1. ledna 2011 a k témuž datu pozbude platnosti i vyhláška ministerstva životního prostředí vydaná na základě §37d odst. 6 zákona o odpadech a o změně některých dalších zákonů k jeho provedení.

V Praze dne 17. února 2009

Выдержки из законов с выделенными изменениями

 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Это предложение оппозиции, не смысла обсуждать.

Реальные предложения готовит правительсто.

 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku