Sergei

Stk и американцы

Recommended Posts

Вот, набрел на интересный документ. Владельцам американских авто будет небезинтересно почитать.. :)

 

INSTRUKCE PRO STK č. 4/2010

UPŘESNĚNÍ ZPŮSOBU HODNOCENÍ TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI

SILNIČNÍCH VOZIDEL VYROBENÝCH DLE PŘEDPISŮ, KTERÉ NETVOŘÍ

EVROPSKOU PŘEDPISOVOU ZÁKLADNU

Ministerstvo dopravy vydává tuto instrukci s cílem sjednotit postup a stanovit

jednoznačná kriteria hodnocení zjištěných závad v průběhu technické prohlídky silničního

vozidla vyrobeného dle předpisů, které netvoří evropskou předpisovou základnu (dále jen

„vozidla neevropského provedení“) s technickými odlišnostmi, jež nejsou uvedeny

v Technickém průkazu.

U vozidel neevropského provedení schválených do provozu v ČR před účinností

zákona č. 56/2001 Sb., která nemají v Technickém průkazu zapsány výjimky a neodpovídají

při přistavení k technické prohlídce platným předpisům v ČR k datu jejich výroby ve věcech,

na které šlo výjimky udělit (tento rozsah je shodný jako v současné době – např. absence

homologační značky u světelných zařízení, bezpečnostních pásů či zasklení s tím, že jsou

značeny pouze normou DOT), se toto nezapsání výjimek v Technickém průkazu

nehodnotí závadou dle znění kontrolních úkonů, neboť výjimky, které byly dříve uděleny

nemusely být zapsány v Technickém průkazu. Toto se netýká odlišností, na které výjimky

udělit nebylo možné, např. jiné barevné provedení osvětlení, zapojení osvětlení, montáž

mlhového světlometu, atd.

U vozidel neevropského provedení schválených v ČR dnem účinnosti zákona č.

56/2001 Sb., se u vozidel, které neodpovídají platným předpisům v ČR k datu jejich

výroby, vyžaduje záznam v Technickém průkazu např. formou výjimek. Pokud tento

záznam není uveden v Technickém průkazu, stanice technické kontroly (dále jen

„STK“) tento stav hodnotí jako závadu dle znění kontrolních úkonů.

Důležité upozornění na postup kontroly výrobního čísla vozidla (VIN) u vozidel

neevropského provedení.

Je obecně známo, že mnohá vozidla neevropského provedení jsou označena

identifikačním VIN kódem pouze na kovovém štítku pod sklem čelního okna vozidla a

na rámu nebo karoserii vozidla jsou nesmazatelně vyznačeny pouze poslední znaky VIN

kódu vozidla, které jsou ve shodě. Z tohoto důvodu a v souladu s výše uvedeným STK, musí

tento stav hodnotit jako závadu dle znění kontrolních úkonů u vozidel schválených

do provozu dle zákona č. 56/2001 Sb. Pokud tento stav byl napraven dodatečným

označením rámu nebo karoserie vozidla náhradní technologií, musí být v Technickém

průkazu o tom proveden záznam příslušným úřadem, který k dodatečnému označení vozidla

vydal souhlas a správnost provedení stvrdil zápisem do Technického průkazu.

U vozidel schválených do provozu před účinností zákona č. 56/2001 Sb., tento stav

STK jako závadu nehodnotí a popis zjištění může uvést do poznámky protokolu o technické

prohlídce.

Informace pro provozovatele vozidla neevropského provedení o způsobu odstranění

případných závad ve smyslu kontrolních úkonů .

Níže uvedené informace Ministerstvo dopravy zaslalo jako doporučený postup

příslušným úřadům, které vedou registr vozidel a schvalují technickou způsobilost vozidel

k provozu a jsou zde zveřejněny za účelem zlepšení informovanosti motoristické veřejnosti.

Tímto Ministerstvo dopravy žádá provozovatele STK, aby v rámci zlepšení svých služeb

zajistili vhodný způsob poskytnutí níže uvedených informací motoristické veřejnosti.

Odstranění zjištěných závad u vozidel neevropského provedení lze dosáhnout:

a) Úpravou vozidla:

Vozidlo je upraveno tak, aby odpovídalo plnění předpisů v ČR k datu jeho výroby.

b ) Obnovou správního řízení v případě, že lze prokázat, že schválení technické způsobilosti

proběhlo na základě neúplných skutečností:

Pokud bylo vozidlo v ČR schváleno v době do tří let k datu obnovy řízení, tak lze provést

obnovu řízení (v souladu se správním řádem) o schválení technické způsobilosti na obecním

úřadu obce s rozšířenou působností, kde bylo vozidlo schváleno, při které se provede

případný dodatečný zápis výjimek do Technického průkazu udělených Ministerstvem

dopravy.

c) Doplněním záznamu skutečností do Technického průkazu ze spisu vozidla (není

časově omezen):

Např. v případě prokázání, že došlo k udělení výjimek v rámci schválení technické

způsobilosti, ale tyto nebyly zapsány do Technického průkazu. Nebo v případě, že zápis o

udělených výjimkách v Technickém průkaze vozidla nebyl učiněn v případě vydání

duplikátu Technického průkazu.

d) Výměnou náhradního dílu:

V těchto případech se vychází z principu, že při schválení technické způsobilosti vozidlo

odpovídalo předpisům platným v ČR v době jeho výroby. Pokud vozidlo při přistavení

k následné technické prohlídce již neodpovídá daným technickým předpisům, z důvodu, že

na něm byla provedena výměna náhradních dílů (např. z důvodu opotřebení) za díly shodné,

avšak bez evropských homologací, připouštíme, že tento stav je v souladu s ustanovením

zákona č. 56/2001 Sb. §§75 a 76, za předpokladu, že tyto použité náhradní díly splňují

požadavky stanovené předpisovou základnou, např. u osvětlení odpovídají barevně, počtem a

vlastním způsobem osvětlení. Pokud jediným rozdílem od „evropského provedení“ dílu je

způsob značení a to místo homologační značky značka např. DOT či SAE, pak plnění

požadavků mohou potvrdit pověřené zkušebny (DEKRA Automobil, a.s. a TÜV SÜD Czech

s.r.o) na základě „Technického protokolu o kontrole náhradních dílů“ vystaveného na žádost

zákazníka. Na základě tohoto protokolu se zapíše skutečnost o použitém náhradním díle

místně příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností do technického průkazu

vozidla. V tomto případě se nejedná o výjimky (náhradní díly plní požadavky uvedeného

zákona), ale o zápis jiného záznamu o použitých náhradních dílech mimo jiné pro potřeby

pravidelných technických kontrol. Avšak z hlediska postupu kontroly má shodný význam.

Vlastní zápis v Technickém průkazu bude proveden v části „Další záznamy“ ve znění „Na

vozidle použity náhradní díly:“ a za tento text se doplní zápis dle textu uvedeného v

„Technickém protokolu o kontrole náhradních dílů“ (shodná forma zápisu jako u výjimek

udělovaných Ministerstvem dopravy).

e) Odstraněním absence ražby výrobního čísla vozidla (VIN kódu) na pevné části

karoserie nebo rámu vozidla:

Dnem účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. je stanovena povinnost označit vozidlo jeho

výrobním číslem (VIN kódem). V případě jednotlivě dovezeného vozidla neevropského

provedení nebyla tato povinnost důsledně dodržována a byla uvedena do provozu vozidla, u

kterých, v případě absence označení vozidla jeho výrobním číslem (VIN kódem), nebylo toto

označení doplněno a provedeno náhradní technologií. Za této situace je způsob řešení pouze

jediný a to provedení současné ražby náhradní technologií, na základě rozhodnutí místně

příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností, po bezpečné identifikaci vozidla a

na základě podané žádosti provozovatele vozidla neevropského provedení.

Zvláštní ustanovení:

Provozovatel STK musí seznámit s obsahem této instrukce pracovníky STK. Do

příručky jakosti zaznamená způsob, jakým bylo seznámení provedeno.

Ministerstvo dopravy doporučuje provozovateli STK zajistit v případě zjištění výše

popsané závady při technické prohlídce vozidla vhodnou formou informovanost

provozovatele vozidla o možném způsobu odstranění výše popsaných závad, například

vyvěšením informační části této instrukce v čekárně.

V Praze dne 6. září 2010

Ředitel

odboru provozu silničních vozidel

Ing. Josef Pokorný v.r.

(Vyřizuje: Ing. Peldřimovský, č.j. 51/2010-150-STK3/2)

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku