Sergei 13 Nahlásit příspěvěk Odesláno October 13, 2011 Вот, набрел на интересный документ. Владельцам американских авто будет небезинтересно почитать.. INSTRUKCE PRO STK č. 4/2010 UPŘESNĚNÍ ZPŮSOBU HODNOCENÍ TECHNICKÉ ZPŮSOBILOSTI SILNIČNÍCH VOZIDEL VYROBENÝCH DLE PŘEDPISŮ, KTERÉ NETVOŘÍ EVROPSKOU PŘEDPISOVOU ZÁKLADNU Ministerstvo dopravy vydává tuto instrukci s cílem sjednotit postup a stanovit jednoznačná kriteria hodnocení zjištěných závad v průběhu technické prohlídky silničního vozidla vyrobeného dle předpisů, které netvoří evropskou předpisovou základnu (dále jen „vozidla neevropského provedení“) s technickými odlišnostmi, jež nejsou uvedeny v Technickém průkazu. U vozidel neevropského provedení schválených do provozu v ČR před účinností zákona č. 56/2001 Sb., která nemají v Technickém průkazu zapsány výjimky a neodpovídají při přistavení k technické prohlídce platným předpisům v ČR k datu jejich výroby ve věcech, na které šlo výjimky udělit (tento rozsah je shodný jako v současné době – např. absence homologační značky u světelných zařízení, bezpečnostních pásů či zasklení s tím, že jsou značeny pouze normou DOT), se toto nezapsání výjimek v Technickém průkazu nehodnotí závadou dle znění kontrolních úkonů, neboť výjimky, které byly dříve uděleny nemusely být zapsány v Technickém průkazu. Toto se netýká odlišností, na které výjimky udělit nebylo možné, např. jiné barevné provedení osvětlení, zapojení osvětlení, montáž mlhového světlometu, atd. U vozidel neevropského provedení schválených v ČR dnem účinnosti zákona č. 56/2001 Sb., se u vozidel, které neodpovídají platným předpisům v ČR k datu jejich výroby, vyžaduje záznam v Technickém průkazu např. formou výjimek. Pokud tento záznam není uveden v Technickém průkazu, stanice technické kontroly (dále jen „STK“) tento stav hodnotí jako závadu dle znění kontrolních úkonů. Důležité upozornění na postup kontroly výrobního čísla vozidla (VIN) u vozidel neevropského provedení. Je obecně známo, že mnohá vozidla neevropského provedení jsou označena identifikačním VIN kódem pouze na kovovém štítku pod sklem čelního okna vozidla a na rámu nebo karoserii vozidla jsou nesmazatelně vyznačeny pouze poslední znaky VIN kódu vozidla, které jsou ve shodě. Z tohoto důvodu a v souladu s výše uvedeným STK, musí tento stav hodnotit jako závadu dle znění kontrolních úkonů u vozidel schválených do provozu dle zákona č. 56/2001 Sb. Pokud tento stav byl napraven dodatečným označením rámu nebo karoserie vozidla náhradní technologií, musí být v Technickém průkazu o tom proveden záznam příslušným úřadem, který k dodatečnému označení vozidla vydal souhlas a správnost provedení stvrdil zápisem do Technického průkazu. U vozidel schválených do provozu před účinností zákona č. 56/2001 Sb., tento stav STK jako závadu nehodnotí a popis zjištění může uvést do poznámky protokolu o technické prohlídce. Informace pro provozovatele vozidla neevropského provedení o způsobu odstranění případných závad ve smyslu kontrolních úkonů . Níže uvedené informace Ministerstvo dopravy zaslalo jako doporučený postup příslušným úřadům, které vedou registr vozidel a schvalují technickou způsobilost vozidel k provozu a jsou zde zveřejněny za účelem zlepšení informovanosti motoristické veřejnosti. Tímto Ministerstvo dopravy žádá provozovatele STK, aby v rámci zlepšení svých služeb zajistili vhodný způsob poskytnutí níže uvedených informací motoristické veřejnosti. Odstranění zjištěných závad u vozidel neevropského provedení lze dosáhnout: a) Úpravou vozidla: Vozidlo je upraveno tak, aby odpovídalo plnění předpisů v ČR k datu jeho výroby. b ) Obnovou správního řízení v případě, že lze prokázat, že schválení technické způsobilosti proběhlo na základě neúplných skutečností: Pokud bylo vozidlo v ČR schváleno v době do tří let k datu obnovy řízení, tak lze provést obnovu řízení (v souladu se správním řádem) o schválení technické způsobilosti na obecním úřadu obce s rozšířenou působností, kde bylo vozidlo schváleno, při které se provede případný dodatečný zápis výjimek do Technického průkazu udělených Ministerstvem dopravy. c) Doplněním záznamu skutečností do Technického průkazu ze spisu vozidla (není časově omezen): Např. v případě prokázání, že došlo k udělení výjimek v rámci schválení technické způsobilosti, ale tyto nebyly zapsány do Technického průkazu. Nebo v případě, že zápis o udělených výjimkách v Technickém průkaze vozidla nebyl učiněn v případě vydání duplikátu Technického průkazu. d) Výměnou náhradního dílu: V těchto případech se vychází z principu, že při schválení technické způsobilosti vozidlo odpovídalo předpisům platným v ČR v době jeho výroby. Pokud vozidlo při přistavení k následné technické prohlídce již neodpovídá daným technickým předpisům, z důvodu, že na něm byla provedena výměna náhradních dílů (např. z důvodu opotřebení) za díly shodné, avšak bez evropských homologací, připouštíme, že tento stav je v souladu s ustanovením zákona č. 56/2001 Sb. §§75 a 76, za předpokladu, že tyto použité náhradní díly splňují požadavky stanovené předpisovou základnou, např. u osvětlení odpovídají barevně, počtem a vlastním způsobem osvětlení. Pokud jediným rozdílem od „evropského provedení“ dílu je způsob značení a to místo homologační značky značka např. DOT či SAE, pak plnění požadavků mohou potvrdit pověřené zkušebny (DEKRA Automobil, a.s. a TÜV SÜD Czech s.r.o) na základě „Technického protokolu o kontrole náhradních dílů“ vystaveného na žádost zákazníka. Na základě tohoto protokolu se zapíše skutečnost o použitém náhradním díle místně příslušným obecním úřadem obce s rozšířenou působností do technického průkazu vozidla. V tomto případě se nejedná o výjimky (náhradní díly plní požadavky uvedeného zákona), ale o zápis jiného záznamu o použitých náhradních dílech mimo jiné pro potřeby pravidelných technických kontrol. Avšak z hlediska postupu kontroly má shodný význam. Vlastní zápis v Technickém průkazu bude proveden v části „Další záznamy“ ve znění „Na vozidle použity náhradní díly:“ a za tento text se doplní zápis dle textu uvedeného v „Technickém protokolu o kontrole náhradních dílů“ (shodná forma zápisu jako u výjimek udělovaných Ministerstvem dopravy). e) Odstraněním absence ražby výrobního čísla vozidla (VIN kódu) na pevné části karoserie nebo rámu vozidla: Dnem účinnosti zákona č. 56/2001 Sb. je stanovena povinnost označit vozidlo jeho výrobním číslem (VIN kódem). V případě jednotlivě dovezeného vozidla neevropského provedení nebyla tato povinnost důsledně dodržována a byla uvedena do provozu vozidla, u kterých, v případě absence označení vozidla jeho výrobním číslem (VIN kódem), nebylo toto označení doplněno a provedeno náhradní technologií. Za této situace je způsob řešení pouze jediný a to provedení současné ražby náhradní technologií, na základě rozhodnutí místně příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností, po bezpečné identifikaci vozidla a na základě podané žádosti provozovatele vozidla neevropského provedení. Zvláštní ustanovení: Provozovatel STK musí seznámit s obsahem této instrukce pracovníky STK. Do příručky jakosti zaznamená způsob, jakým bylo seznámení provedeno. Ministerstvo dopravy doporučuje provozovateli STK zajistit v případě zjištění výše popsané závady při technické prohlídce vozidla vhodnou formou informovanost provozovatele vozidla o možném způsobu odstranění výše popsaných závad, například vyvěšením informační části této instrukce v čekárně. V Praze dne 6. září 2010 Ředitel odboru provozu silničních vozidel Ing. Josef Pokorný v.r. (Vyřizuje: Ing. Peldřimovský, č.j. 51/2010-150-STK3/2) Quote Sdílet tento příspěvek Odkaz na příspěvek Sdílet na ostatní stránky