Streljanyj

О чём на самом деле думает Гайшман, говоря о

Recommended Posts

Viktoru посвящается

 

В продолжение уже обсуждавшейся однажды темы хочу опубликовать одну статью, на которую случайно недавно наткнулся. Обратите внимание, статье уже почти год. Дабы избежать инсинуаций, статью выкладываю в оригинале:

 

Autor: Miroslav Jurman
Datum: 13.9.2002

 

Jelikož stále není mezi občany České republiky dostatek informací o změnách souvisejících se vstupem ČR do Evropské unie, zmíním se v následujícím článku o záležitosti dotýkající se téměř každého překračování státních hranic. Zároveň se pokusím uvést do pořádku některé nepřesnosti, jež se často v médiích a mezi širokou veřejností vyskytují.

 

V současné době je na všech hraničních přechodech po celé délce státních hranic České republiky vykonávána celní i hraniční (pasová) kontrola. Režim státních hranic je upraven s každým sousedním státem jednotlivě v příslušných mezistátních dohodách. Ty upravují vymezení vlastní hranice, zřizují jednotlivé hraniční přechody, určují oprávnění osob vykonávajících kontrolu na území druhého státu, určují režim kontrol, umožňují zjednodušený výkon těchto kontrol (například v prostorách pouze jedné celnice namísto dříve samozřejmých dvou), vymezují hraniční turistické stezky apod.

 

Hranice České republiky s Rakouskem a Spolkovou republikou Německo jsou v současnosti tzv. vnější hranicí Schengenského prostoru. Samotným vymezením Schengenského systému se zabývala ve svých článcích před časem Marie Janšová, a proto se zde omezím jen na stručné shrnutí. Schengenské systém prošel poměrně rychlým vývojem a přes původní samostatnost nyní tvoří část evropského acquis a je tak integrální součástí evropského práva. Jeho podstatou je zrušení kontrol na vnitřních hranicích a jejich nahrazení kompenzačními opatřeními na hranicích vnějších. Takovými opatřeními jsou zejména vyšší stupeň ochrany vnější hranice, společná evidence nežádoucích osob, policejní spolupráce apod. Základním cílem tohoto systému je usnadnění volného pohybu v rámci EU a vytvoření Evropy bez vnitřních hranic.

 

Na vysvětlení lze použít konkrétní příklad. Čech cestující dnes do států EU překračuje v každém případě i hranici schengenského prostoru a musí se tak často podrobit důkladné kontrole a ve většině případů i zaznamenání data vstupu do tohoto prostoru do cestovního pasu. Pokud pokračuje na své cestě přes Německo například do Francie, na německo-francouzských hranicích pak již kontrolován není a existenci této hranice například při cestě autobusem nemusí ani zaznamenat.

 

A nyní se dostáváme k výše zmíněným častým nepřesnostem a nejasnostem. Ty vznikají z obvyklému směšování vstupu České republiky do EU a vstupu do Schengenského systému. ČR v rámci své přípravy předpokládá vstup do Unie 1.1.2004 a toto datum není zatím vůbec nereálné. Kandidátské státy jsou sice ke dni vstupu do Unie povinny aplikovat i Schengenské acquis, ale vzhledem k jejich počtu je technicky nemožné napojení všech těchto států na jednotný Schengenský informační systém (SIS). Ten tvoří nezbytnou součást schengenského systému (umožňuje rychlý přenos údajů o nežádoucích osobách, ukradených vozidlech, falešných bankovkách apod.) a tak plné zapojení nových členských států do jeho rámce bude možné pravděpodobně až po zapojení jeho nové verze (SIS II.), což by mělo být někdy kolem 1.1.2006.

 

Z uvedeného vyplývá jasná otázka - co bude pro občana ČR v souvislosti s přechodem státních hranic znamenat vstup do Unie a co plné zapojení do Schengenského systému? Pokud Česká republika vstoupí do EU nebude ještě zrušena kontrola na hranicích s Rakouskem a Německem, ale občané ČR jako občané Unie již nebudou muset prokazovat účel své cesty do jiných států EU, nebo dostatek prostředků na zajištění pobytu. Pro některé spoluobčany bude potom velmi významným fakt, že občané ČR budou automaticky vymazáni ze seznamu osob, kterým má být odepřen vstup na území Schengenského prostoru.

 

V okamžiku kdy Česká republika začne plně aplikovat Schengenské acquis, budou kontroly na vnitřních hranicích (což budou určitě hranice s Německem a Rakouskem, pravděpodobně hranice s Polskem a v dříve či později i hranice se Slovenskem) úplně zrušeny a tyto hranice bude možné překračovat kdykoli a kdekoli. Pouze v případě nějakého významného migračního proudu, vzniku epidemie nebo jiné výjimečné události bude možné kontroly na vnitřních hranicích dočasně obnovit a absolutní volnost překračování státní hranice tak omezit.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

В обсасываемом неоднократно вопросе не-чехов интересовал один-разъединственный нюанс - пустят ли с чешской визой D+C в шенгенские страны(ну или, точнее, когда пустят). То, что для чехов значит отмена гранични контролы, каждый представляет, примерно, в меру своей продвинутости.
Нас то, собсно, не контрола волнует - пусть проверяют, пока не надоест...
Что-то такое засело в памяти: в изменениях к любимому закону про это было...

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

В изменениях к любимому закону было то, что отныне чешская годовая виза будет называться Д+Ц и будет годна для транзита в течение 30 дней сквозь членские статы.

 

И потом:

V okamžiku kdy Česká republika začne plně aplikovat Schengenské acquis, budou kontroly na vnitřních hranicích... úplně zrušeny a tyto hranice bude možné překračovat kdykoli a kdekoli.

Технически будет невозможно проверить наличие у тебя визы. А на немецкую полицию, в случае контроля, должна будет произвести впечатление виза Д+Ц. Но все это после присоединения к Шенгенскому соглашению.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Обладатель визы D+C получит право находиться в странах шенгенской зоны 90 дней в течение полугода.
Источник: последняя редакция закона о пребывании иностранцев.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

QUOTE (Viktor @ Aug 22 2003, 18:14) Обладатель визы D+C получит право находиться в странах шенгенской зоны 90 дней в течение полугода.

Совсем не факт. В законе прямо не сказано, можно аппликовать § 39 по аналогии:
§ 39
Dlouhodobé vízum smluvních států
(1) Dlouhodobé vízum smluvních států typu D+C opravňuje cizince k pobytu na území České republiky po dobu nejdéle 3 měsíců ot data jeho platnosti.

 

Весь фокус в том, что срок действия визы типа D+C составляет 365 дней, в отличие от визы типа D (180 дней). Так что, IMHO, неясно - то ли 2 х 3 месяца, то ли 1 х 3 месяца, то ли ещё чего...

 

Моя логика мне подсказывает, что длительность пребывания гордого владельца визы D+C лучше всего выражается функцией f(x), где х стремится к +бесконечности, а f не может принимать значение, большее 90 (если только спьяну ничего не перепутал :P ). Логика проста как фигура из трёх пальцев - при отсутствии контроля на внутреннних шенгенских границах крайне затруднительно локализовать момент пересечения границы. Отсюда следует, что ограничение значения х не имеет какого-либо практического смысла.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatní stránky

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Odpovědět na toto téma...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Kdo si právě prohlíží tuto stránku

    Žádný registrovaný uživatel si neprohlíží tuto stránku